top of page
Zoeken

Maastricht!


Op 13 april was het dan eindelijk zover! Mijn eerste Lustrum als Corpsfan én ik zou naar het uiterste zuiden afreizen om daar een bezoek te brengen aan drie verenigingen, namelijk M.S.R.V. Saurus, MSV Tragos en SV Circumflex!

Tevens was het mijn eerste keer in Maastricht, dus het was nogal een belevenis!

Het bezoek aan Saurus was erg leuk en het verslag daarvan kun je via de SSV's pagina vinden!

Na Saurus ging ik door naar Tragos, die een heel mooi fort als sociëteit heeft!

Ik kreeg een rondleiding door het mooie pand.

De borrelzaal met de schildjes van de disputen en de mannen en vrouwenondervereniging werden bekeken net als de twee schilden met de bok en de geit.

Ik wist niet beter of het 'beest' in het wapen was een geit, maar het is toch echt een bok.

De bok staat voor de mannen en de geit voor de vrouwen.

Een levende vereniging blijft zich natuurlijk voortdurend ontwikkelen. Hierdoor kon het dus dat er een wc zonder deur was, want die moest nog geschilderd worden. (Wel 1 per keer natuurlijk, want anders is het lastig doen wat je moet doen)

Vervolgens stelde de aanwezige Senaatsleden voor om even buiten te gaan zitten op de fraaie binnenplaats.

Ik kan me zo voorstellen dat je daar in het hartje van de zomer ook prima kunt borrelen en genieten van de zon!

Dat deden wij dan ook, maar dan wel netjes met ice tea.

Na het heerlijke chillmoment (zo blij dat ik ruim de tijd had uitgetrokken voor Tragos!) gingen we nog even op het dak kijken, waardoor je zicht had op de prachtige gracht om het fort.

Een van de Senatoren legde uit hoe het zo was gekomen dat het fort er was. (Napoleon op vrije voeten, die mocht Maastricht niet overnemen!)

Ook werd verteld dat er tijdens speciale feesten gebruik gemaakt mag worden van deze gracht. (de gracht is namelijk niet van de vereniging, maar van de Gemeente)

Vervolgens deel 2 van de rondleiding die ons langs de NOX en de Bar- en Ordecommissie ruimte voerde en ons uit eindelijk bracht in de ontvangstkamer van de Senaat.

Mijn grote favoriet, het vaandel, mocht daar uiteraard niet ontbreken!

Daar kreeg ik ook mijn nieuwe aanwinsten voor mijn verzameling, waaronder een aantal mooie nieuwe almanakken, het commissiebedank presentje (een sixpack koeltasje!), de pul van het afgelopen Lustrum, het verenigingsblad en zo nog veel meer mooie items!

Tragos was een zeer goed bezoek!

Vervolgens door naar Circumflex dat met een beetje zoeken ook vrij snel gevonden was. (de grote blauwe-groene vlag was vrijwel niet te missen.)

De Voorzitter liet me binnen en bracht me naar de Bestuurskamer, waar het hele Bestuur al volledig in Bestuurspakken was gehuld.

Iedereen begroette me enthousiast waarop de Voorzitter voorstelde dat ik mijn spullen even zou af doen.

De vraag 'wat heb je allemaal bij je?' heb ik meerdere keren gehad.

Tja, ik was natuurlijk al bij Tragos en Saurus geweest, dus dan zou het gek zijn als de tas nog steeds leeg was. (Dan had er iets ernstig fout geweest...)

Met de Voorzitter en de Commissaris Sociëteit (Om die gast kun je echt niet heen. Ik denk dat hij de tornado van CF is!) liep ik een ronde door Sociëteit de Kaap.

De fraaie borrelzaal (met de originele jasjes van alle Soccies, die mogen een eigen kleur en een eigen naam kiezen, er zitten erg mooie combinaties bij!), het nieuwe terras in aanbouw, de kelder met de bieropslag (en een uiterst geavanceerd biersysteem waar Mr. Sociëteit duidelijk heel gelukkig van werd), de tweede zaal en de commissiekamers werden allemaal bekeken.

Zo vertelde de Voorzitter dat de allereerste Almanak van een jaar altijd op een originele manier aangeboden wordt en die gaat dan in de veiling.

Vervolgens door naar een andere ruime waar ook alle dassen van de vereniging te vinden waren.

De Bestuursdas, de hoofdbarcodas, de socciedas, en vier Lustrumdassen. (Ik hoop dat ik het goed schrijf)

Zelf vond ik de hoofdbarcodas en de socciedas erg mooi.

Tot slot gingen we ook nog op de zolder kijken, waar nog van alles geklust wordt!

Vervolgens kwamen we weer uit in de Bestuurskamer.

Tot mijn grote verbazing is er geen 'ceremoniële' kamer op Sociëteit de Kaap.

'Nee, bij ons gebeurt het allemaal hier!' zei de Voorzitter.

En inderdaad, daar gebeurde het zeker!

Ik had op deze dag namelijk mijn allereerste Lustrum als Corpsfan (bij het DSC) en hoe lief is het dat het Bestuur van Circumflex hier dus rekening mee heeft gehouden!

Ze hadden echte Limburgse vlaai voor me in huis gehaald om te vieren dat ik dus een Lustrum had!

Met het hele Bestuur aan de taart werden er her en der wat vragen gesteld.

Vooral Mr. Sociëteit was weer helemaal in zijn element en stelde veel vragen.

Hoewel de Penningmeester Sociëteit ook wel wat leuke vragen voor me had. (Studieverenigingen? Die zijn toch niet traditioneel?? Dan ben je nog niet in Delft geweest!!)

Uit eindelijk gingen diverse Bestuursleden nog op zoek naar items die ik in mijn verzameling kon opnemen toen ik een boekje zag staan wat ik niet zo snel kon identificeren.

Penningmeester Sociëteit legde me uit wat deze 'Codex' nou precies was en Commissaris Intern ging voor me op zoek naar een exemplaar die ik zelf in mijn verzameling kon opnemen.

Vervolgens stelde de Secretaris (powervrouw! de enige vrouw van dit Bestuur) voor om nog even een foto te maken.

Hierop haalde de Penningmeester Sociëteit iets heel moois tevoorschijn, namelijk het Bestuurslint (en in dit geval is het geen exemplaar dat je om je nek hangt, maar een sjerpvorm)

Ik ben altijd stapelgek op dat soort dingen en Penningmeester Sociëteit liet even zien hoe je het draagt.

Vervolgens gaf hij hem aan mij 'alsjeblieft!'

Net als bij LANX was ik helemaal in mijn element, hoewel ik deze verschijningsvorm nog net wat mooier blijf vinden, omdat dit zo sierlijk is. (Je ziet het maar bij heel weinig verenigingen)

Na de foto's van deze schitterende verschijningsvorm gingen we terug naar de borrelzaal om daar nog even een klassieke foto met het Bestuur te maken.

Vervolgens was het tijd om te vertrekken.

Het idee was nog om langs de KK53, een Circumflexhuis te gaan. Maar helaas moest ik door persoonlijke omstandigheden toch eerder naar huis, dus dat bezoek zal volgend jaar terugkomen.

Maastricht is een mooie stad die me zeer goed bevallen is! Ik kom volgend jaar sowieso terug!

Hetgeen wat me wel op viel is een element die de Maastrichter verenigingen allemaal gemeen hebben.

Alle Bestuursvrouwen dragen chokers.

In de andere steden komt de choker ook wel voor, maar zie je vaak dat vrouwen een speld-strikje (Minerva, A.S.C./A.V.S.V.), een Bestuursdasfragment in de bloes (Bestuur DSC, Bestuur Virgiel) of uitsluitend een speldje (Studievereniging i.d.) hebben. (Of in enkele gevallen ook een das dragen, of juist helemaal geen extra herkenningsteken (Senaat DSC/UVSV/RVSV) ) hebben.)

Dit vond ik dus wel een leuk detail om te zien!


24 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page