top of page
Zoeken

Nog even over… Verleden, Heden & Toekomst

Het is een behoorlijk dynamische tijd waarin een hoop verschillende dingen gebeuren en waarin er veel verandert. Om die reden wilde ik graag even een update wijden aan drie tijdvakken opgedeeld in verleden (Iets wat nog even uitgesproken dient te worden.) het heden (Welke keuzes maak ik deze maand aangezien Corona oprukt en met welke gedachten doe ik dat?) en de toekomst (Hoe zal mijn tour er na september uit gaan zien.)

Verleden, de Interne Battle van Olof.

Als VerenigingsVerzamelaar heeft alles in mijn verzameling een verhaal. Dat is mogelijk omdat ik zélf naar verenigingen toe ga om deze items op te halen. Ik heb een ‘vakgenoot’ (een oudere heer die louter Corporale items verzamelt.) die veel van Marktplaats en Veilingen afhaalt. Dat is uiteraard een manier om aan bijzondere items te komen, maar daardoor mis je wel het hele verhaal achter het specifieke item. Kijkend naar mijn eigen collectie zou ik zonder twijfel kunnen stellen dat de Almanak uit 2013 me veel meer waard is dan de Almanak uit 1903 van dezelfde vereniging. Waarom? Omdat ik voor de Almanak uit 2013 ben geïnterviewd. Ik heb de Redactie achter het boek ontmoet, ik heb de spanning gevoeld die zij ook voelden toen de deadlines dichterbij kwamen en ik voelde dezelfde trots toen ik het boek voor het eerst in handen had. En zo is het met eigenlijk alles in mijn verzameling. Ik ben uiterst zuinig met alles wat ik ontvang en wanneer er iets door mijn handen gaat weet ik direct weer van wie ik het kreeg en hoe het bezoek eruit zag. Om die reden zal ik niet snel aan een vereniging vragen om spullen op te sturen, juist omdat je dan dat verhaal erachter mist.

Het is geen geheim dat ik de traditie van Olofs Dispuutspetjes schitterend vind. Deze traditie is uniek in Nederland. Echter heb ik al een paar keer gemerkt dat niet alle Disputen en Vriendenclubs zelf in de gaten hebben hoe uniek deze traditie eigenlijk is, waardoor ik er nog enthousiaster van word om ermee bezig te zijn. (Make Petjes Great Again!) Uiteraard ben ik als verzamelaar ook geïnteresseerd in deze ‘petjes’ maar zoals eerder aangegeven wil ik dan wel het huis gezien hebben, de leden ontmoet hebben en het volledige verhaal van het dispuut ontdekt hebben zodat er echt een verhaal achter het petjes zit en er een echte band met het petje is. Hierbij weet ik ook dat er een paar disputen zijn die hun petjes uitsluitend in de actieve leden houden of dat ze deze helemaal zelf maken waardoor het uitgesloten is dat ik deze ooit kan ontvangen. De petjes van het overleden Dispuut Aurora (welke mij is geschonken door de Ebbenbruin Ivoor Gekruiste Senaat en waar ik nog altijd een keer de Asgardbieb voor ondersteboven wil keren om te ontdekken hoe het precies zat met deze dames), Vriendenclub T.O.R.P.E.D.O. (Die heerlijke zomerse dag met een dakterras vol gezelligheid, ijsthee en vier dassen waar ik bijna mee vandoor ging! Het bewijs dat vier kleuren die eigenlijk niet zo goed combineren in de juiste vorm heel goed samen kunnen gaan, hetgeen de vriendenclub zelf ook bewijst door de diversiteit aan leden) en Dispuut Brut (Nee er wordt niet gerookt in de fusie zolang ik er ben, heerlijk ijskoud water in een Leeuw Bier glas, de TIP die zoek was waardoor een lid zijn trots aan mij wilde geven, de muurschildering en natuurlijk de warme herinneringen aan Broekie.) hebben alle drie een ereplek in mijn collectie waar ik ze altijd kan zien. Dat is niet voor niets. Ik weet maar al te goed hoe bijzonder ze zijn en daarom staan ze voor mij gelijk aan de enige penning die ik bezit. Daarnaast brengen ze altijd weer een lach op mijn gezicht, door de mooie herinneringen die erachter schuil gaan. Natuurlijk heb ik nog wel een plekje vrij gehouden om deze collectie iets verder te kunnen laten groeien, maar ik maak me zeker geen illusies dat ik ze állemaal zal kunnen ‘sparen’.

Waarom zette ik dan op Instagram het verzoek om ‘even’ vijf petjes te laten halen door de verliezer van de interne battle?

In juni was al duidelijk dat de strijd tussen de nieuwe Praeses en de nieuwe Quaestor Primus zou gaan waarop ik in juli overging tot een Interne Battle op Instagram. Echter, daags na het aflopen van de Interne Battle kwamen er al verzoeken binnen voor het herzien van deze Interne Battle en in enkele gevallen zelfs al voor een nominatiewissel. Dit heb ik even op zijn beloop gelaten maar na een tijdje vond ik het toch erg jammer dat niet iedereen zijn/haar zegje direct had gedaan tijdens die Interne Battle. Daar was het immers voor bedoeld.

Toen ik uit eindelijk de tweede Interne Battle uitschreef wilde ik er wel voor zorgen dat dit keer niemand slaperig aan de zijlijn zou blijven zitten en daarom bedacht ik een onrealistische inzet die beide teams zou motiveren om iedereen die er een mening over had nu wél te laten stemmen. Dit was puur en alleen ter voorkoming dat ik morgen weer meerdere verzoeken tot nominatiewissel zou krijgen. Dit keer moest het echt goed gaan en moest het vuurtje opgestookt worden. Ik had natuurlijk een andere onrealistische inzet kunnen kiezen zoals een CCT vestje of een Senaatschoker maar waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over… waardoor ik de ingeving kreeg van vijf petjes van disputen. Ik ging er vanuit dat het voor iedereen wel duidelijk was dat dit geen realistische inzet is, maar achteraf was dit niet duidelijk genoeg wat ik ten zeerste betreur.

Ten eerste weet ik heel goed hoe zeldzaam deze petjes zijn en elk petje dat ik bezit is me dan ook ontzettend dierbaar.

Ten tweede zou het verhaal achter het petje compleet verloren gaan als ik iemand random op pad zou sturen om er ‘even’ een paar te halen en dat is nu juist hetgeen wat ik niet wil creëren in mijn verzameling. Alles heeft een mooi verhaal en dat moet zo blijven.

Ten derde weet ik heel goed dat een Senaat wel wat beters te doen heeft dan een beetje rondjes door de stad maken in opdracht van een bezoeker… Daarom zou ik zoiets nooit van een Senator vragen.

Ten vierde is Mr. Sunshine een erewedstrijd waardoor ik nooit consequenties voor een ‘verliezer’ zal invoeren.

Tenslotte, als ik iets heel serieus meen, dan zou ik het niet op mijn story gooien maar dan zou ik er achter de schermen met de betrokken partijen over praten.

Ik vind het ontzettend jammer dat dit misverstand is ontstaan, al had ik hier achteraf zelf duidelijker in moeten zijn. Hopelijk is het met dit schrijven duidelijk geworden dat ik niet lichtvaardig over deze petjes denk en dat ieder exemplaar dát mijn collectie haalt echt als een parel in de kroon van mijn verzameling is. Keer op keer ben ik ontzettend vereerd als een Dispuut of Vriendenclub besluit om een petje aan mijn verzameling te schenken en dan heb ik ook pas rust wanneer deze een prominente plek in de verzameling heeft gekregen.

Heden, de septembertour.

Corona is flink aan een tweede golf bezig waardoor ik meer dan eens keuzes heb moeten maken om mijn planning te herzien. Door de eerste golf tussen maart en mei heb ik het grootste deel van mijn planning zien sneuvelen. Echter heb ik die tijd wel goed kunnen gebruiken om mijn droombaan te kunnen realiseren. Per 1 oktober zal ik beginnen als metrobestuurder bij de RET.

Dit betekent wel dat alle achterstand die ik tussen maart en heden heb opgelopen, ik voor 1 oktober ingehaald moet hebben om zo actueel als mogelijk de opleiding in te gaan.

Ik wil proberen de tour zoals het nu is volledig uit te lopen. Dit gebeurt uiteraard op 1,5 meter afstand en volgens de richtlijnen die zijn vastgesteld. Ik weet dat dit veilig kan omdat er op de Sociëteiten alles aan is gedaan om de veiligheid te waarborgen. Uiteraard kwamen hier wel wat uitdagingen bij kijken, want hoe doe je Mr. Sunshine als je op 1,5 meter van elkaar moet blijven? Daar heb ik een Opstellingswijziging voor doorgevoerd met het bijbehorende thema ‘Ba(n)k vol met Sunshine.’ Zo kan de contest in april gewoon doorgang vinden maar worden alle maatregelen volledig in ere gehouden. Hetzelfde geldt voor de Powervrouwencontest.

De afspraken vinden plaats in ruimtes op de Sociëteit waar genoeg afstand gehouden kan worden en bij mooi weer vinden deze, waar mogelijk, plaats in de volledige buitenlucht.

Van een aantal afspraken heb ik helaas af moeten zien. Ik had heel graag de tweede Amsterdamse tour op 29 september gedaan en ik had ook graag een bezoek aan Elhalla in Wageningen willen brengen maar dit kan in de huidige situatie helaas niet. Mijn vader valt dubbel in de risicogroep waardoor ik bezoeken aan huizen tot het absolute minimum wil beperken. In de huidige tour zitten nog wel enkele dispuutsbezoeken, maar deze afspraken zijn noodzakelijk om de planning van de desbetreffende dag in tact te kunnen houden. Bovendien heb ik bij deze afspraken de garantie dat ze in zeer kleine groepen zullen plaatsvinden of op een ‘met maatregelen beveiligde’ locatie zullen plaatsvinden. De tour van 29 september was oorspronkelijk bedoeld voor het uitsluitend bezoeken van Disputen en dit kon ik niet langer verantwoorden aan mijn thuisfront waardoor ik deze tour moest laten vervallen.

Toekomst, een verzamelende Metrobestuurder.

In deze update heb je al kunnen lezen dat alles in mijn verzameling een verhaal heeft. Ik wil daarom wel graag fysieke bezoeken aan verenigingen blijven doen. Wanneer je wisseldiensten werkt zal het echter niet altijd even makkelijk zijn om dat te combineren met een tour.

Omdat vrije dagen wél vastliggen in het rooster, weet ik dat het wel mogelijk zal blijven om ook in de toekomst bezoeken te kunnen blijven doen. Dit zal echter wel op een andere wijze gaan gebeuren dan dat nu het geval is

Tijdens de Opleiding (De Uitzonderingstour).

Ik heb het streven om geen bezoeken te doen tijdens de opleiding die vier maanden duurt. Echter zijn er enkele afspraken die echt niet meer voor 1 oktober plaats konden vinden terwijl ze wel een urgente status hebben en daarom heb ik hen een reservering gegeven voor de Uitzonderingstour. Uitsluitend instanties die onder een half uur reizen zitten komen hiervoor in aanmerking en op dit ogenblik zijn dat: L.V.V.S Augustinus (Leiden), DSC (Delft), Virgiel (Delft), Gezelschap Leeghwater en Het Gezelschap Practische Studie. Het streven is logischerwijs om geen namen meer aan deze tour toe te voegen omdat de tijd erg schaars zal zijn.

Na de Opleiding (De tweede ronde).

Op dit ogenblik weet ik al dat er vier steden zijn waar ik een tweede afspraak mee zal maken om goed op peil te blijven. Dat zijn Amsterdam, Utrecht, Groningen en Leiden. Ik heb voor iedere stad een bepaalde maand gereserveerd en zodra ik duidelijkheid over mijn rooster heb zal ik met de betrokken verenigingen contact leggen. Delft en Rotterdam zijn uitgezonderd. Indien een dienst het toelaat kan ik dit namelijk makkelijker combineren met afspraken in Delft of Rotterdam. Andere steden komen er in principe niet meer bij tenzij daar echt een dringende aanleiding toe is.

Vanaf september 2021. (Het nieuwe normaal).

De ‘elke maand een andere stad’ is de constructie waarmee ik zal blijven werken. Er zijn op dit moment 9 steden met actieve betrekkingen.

1. Delft

2. Rotterdam

3. Utrecht

4. Leiden

5. Tilburg

6. Maastricht

7. Wageningen

8. Groningen

9. Amsterdam

Voor Delft en Rotterdam komt er dus een uitzonderingsregel aangezien ik bepaalde diensten iets makkelijker zal kunnen combineren met een eventuele ronde in die steden.

Voor de zeven overige steden geldt dat ik echt een vrije dag nodig heb om de bezoeken te kunnen doen. Daarom zal ik jaarlijks een bepaalde maand voor een studentenstad reserveren en in die maand zal ik uitsluitend die stad bezoeken. 3 van de 12 maanden zijn onbruikbaar omdat dat recesmaanden zijn. (half december-half januari, juli en augustus.) Daardoor heb ik twee maanden voor eventuele uitwijkruimte of voor een eventuele toevoeging op mijn planning.

Vanaf september 2021 wil ik uitsluitend bezoeken brengen aan verenigingen waar ik goede betrekkingen mee heb. Er zullen dus helaas wat verenigingen van mijn planning gaan verdwijnen die ik voorheen wel eens bezocht. Met beperkte tijd zal je keuzes moeten maken en daardoor zullen verenigingen met goede banden voorrang krijgen op verenigingen waar ik matige banden mee heb.

Nijmegen is een stad waarbij het nog onzeker is of deze een definitieve plek op de planning krijgt. Dit zal afhangen van de bezoeken op 30 september. (Mogelijk gaat Carolus Magnus een vaste plek krijgen en dat zou te combineren kunnen zijn met Tilburg.) Met de HSV wil ik ook nog gaan kijken naar enige vaste positionering op mijn planning.

Landelijke disputentours (meer dan een half uur reizen) zullen in principe niet meer terugkeren op mijn planning.

September 2020 zal ik de laatste afspraken van dien aard doen. (Je bent dus erg bijzonder als je op die planning staat!!) Ik ben wel zeer bereid om een uitzondering te maken voor de Amsterdamse disputen die ik op 29 september had willen bezoeken aangezien deze afspraken door onmacht zijn vervallen. Dat betreft LLLORIEN, STORIA, H.O.M.E.R.V.S., F.I.O.R.E. en H.E.R.A. Bovendien zijn er voor die ronde nog twee plaatsen beschikbaar voor geïnteresseerde disputen in de nabijheid van deze disputen. (Grote kans dat dit M.A.R.N.I.X. en Oktopus gaan worden.) Hetzelfde geldt voor de lunchafspraak die op Elhalla zou plaatsvinden. Dit zal uiteraard wel pas gepland worden wanneer Corona geen hoofdrol meer heeft. Tevens zou het kunnen zijn dat er een uitzondering wordt gemaakt voor Leidse of Rotterdamse disputen aangezien deze onder het halfuur reizen zitten en hier vele uitnodigingen vandaan zijn gekomen. Hier kan ik overigens nog geen definitieve beslissing over nemen.

Overigens weet je natuurlijk nooit wat de toekomst brengt, dus wellicht zullen er op uitzonderlijke basis toch nog wel eens wat disputentours georganiseerd gaan worden, maar zo regelmatig als ze in de afgelopen periode zijn gepland, zo zal het niet meer worden.

Piekweken zullen niet langer een rol van betekenis hebben op mijn planning.

12 jaar heb ik trouw de introductieweken van de studentensteden bezocht en dit heb ik altijd met veel plezier gedaan. Echter zijn vele Senaten en Besturen het met me eens wanneer ik zeg dat dit niet het ideaalste moment is voor een bezoek van mij. Inschrijvingen, promotie en andere regelzaken voeren dan de boventoon. Het zijn gezellige tijden, maar niet ideaal voor een kwalitatief bezoek met veel inhoud. Daarom zal ik per 2021 afscheid gaan nemen van de Piekweken op mijn planning. Uiteraard blijf ik DSC, Virgiel en Laurentius wel 100% steunen door trouw het promopakket af te blijven nemen! Dat was zelfs in deze Coronazomer een hoogtepuntje!

De Socials en de website.

Ik ben wel van plan om mijn website te blijven bijwerken met verslagen en foto’s. Dit kan wel wat langer gaan duren dan je van me gewend bent en mogelijk gaan de verslagen wat beknopter worden. Instagram zal een dominante rol behouden voor updates en sneak previews en uiteraard heeft deze een belangrijke rol tijdens Mr. Sunshine en Powervrouwen. Dit account blijft een gesloten account omdat ik op Facebook meer dan eens te maken heb gehad met mensen die niets met verenigingen te maken hebben en daardoor misbruik maakten van de openheid van het account. Personen met connecties die duidelijk te herleiden zijn naar verenigingen zal ik echter altijd toelaten op dit account dus schroom niet om een volgverzoek te sturen.

Het Facebookaccount zal wat minder frequent ingezet worden aangezien Facebook veel van de populariteit heeft verloren. Voor Mr. Sunshine en Powervrouwen is dit nog altijd een leidend medium maar updates e.d. zul je daar nog maar zeer beperkt op terugvinden. (Dat is mede omdat Facebook het erg lastig heeft gemaakt om meerdere foto’s in een geschreven update toe te voegen. Veel extra werk voor redelijk weinig resultaat.)

Tot besluit.

Ik ben het zeker nog niet zat om het land door te reizen en verenigingsbezoeken te doen. Ik ontmoet de leukste mensen, hoor de leukste verhalen en kom met de meest unieke items thuis waar ik maar al te trots op ben en dat zal niet snel kunnen vervelen. Het is een hele fijne hobby met vele mooie aspecten waar ik nog net zo van geniet als op dag 1! Echter is de tijd gekomen om mijn eigen ‘studentenleven’ wat meer te gaan veranderen in het ‘masterleven’ waarin er zeker nog wel tijd zal zijn voor de lol en de gezelligheid van de studentenwereld, maar al een stuk minder dan toen je net als sjaarsje begon. Als aankomend 14e jaars moet je toch een keer gaan beginnen aan het volwassen leven hè. Gelukkig mag ik dit als Full time (metro)Bestuurder gaan doen en ben ik ook nog eens de Voor(in)zitter van dit geheel.

Het zal anders worden, maar het is zeker niet het einde van Le-Fotografe/Dé VerenigingsVerzamelaar Corpsfan. 2020-2021 wordt het jaar van de tegenstellingen maar ook van het doorbreken van grenzen en beperkingen. Daarom heb ik gekozen voor het thema Contradict.I.O.- Bigger Than Limits voor mijn 14e jaar als VerenigingsVerzamelaar.


363 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page