top of page
Zoeken

Hee Amsterdam!


Het was dan eindelijk weer tijd voor een ritje naar de Hoofdstad om daar weer de verenigingen te bezoeken.

Zo was de MFVU er al een tijd mee bezig om me eindelijk op de Medische Faculteit van de VU te krijgen... Een vasthoudende Winkelcoördinator maakte me namelijk erg nieuwsgierig naar de MFVU en hoewel zij nu Bestuur-af is, is zij toch tot het eind betrokken gebleven om het allemaal mee te maken!

Het was weliswaar nog een uitdaging om de Medische Faculteit te vinden... Aangezien 9292 OV me vijf bushaltes te ver had laten uitstappen en mijn GPS op Google Maps me naar de ACTA stuurde in plaats van naar de Medische Faculteit... Maar, uit eindelijk had ik het dan toch gevonden!

In de verenigingskamer (Tijdelijke ruimte die het oude Bestuur lekker had gezooid) zaten al diverse bestuurders en de Secretaris Internus herkende me al meteen en zorgde voor een lekker kopje thee.

'Ga lekker zitten! Wat leuk dat je er bent!' zei ze enthousiast.

Mijn contactpersoon kwam net binnengelopen maar zij had eerst nog een gesprek.

Echter wist ik me prima te redden met de Secretaris Internus, de Sponsorcoördinator en de Secretaris Externus.

Niet lang daarna stond de Winkelcoördinator van het 64e Bestuur achter me en ze leek verbaasd dat ik er nu al was. (Nou ja, dat was maar goed ook... Dit doolhof dat de VU-wijk mag heten....)

Ze gaf aan dat ze het super vond dat ik nu EIN-DE-LIJK gekomen was.

Ook de andere Bestuurders van Bestuur 65 kwamen even voorbij om zich voor te stellen en zo hoorde ik al wat over de MFVU.

Vooral het Lustrumthema schept al meteen een band, aangezien mijn thema 'Unlimited & Beyond' is en ook hun thema heeft alles met 'Unlimited' te maken.

Kort daarna stapte er een nietsvermoedende heer binnen en de Winkelcoördinator van 64 vroeg hem of hij me herkende.

'Uhh nee...' was zijn antwoord.

'Eh... DAT IS DE VERENIGINGSVERZAMELAAR HOOR!' riep de Winkelcoördinator van 64 door het hok. (Volgens mij was hij vorig jaar Voorzitter, wat ik zo uit de foto op de site haal) 'OMG! Je bent het echt!' was zijn daaropvolgende reactie.

Ja, ik ben het echt! En eindelijk ben ik dan hier!

De Winkelcoördinator van 64 raakte er maar niet over uitgesproken hoe geweldig ze het vond dat ik er nu eindelijk was.

De Secretaris Internus had daarnaast nog wat mooie verhalen over de CoBo van de MFVU.

De Winkelcoördinator van 65 was klaar met haar gesprek en ook zij wilde natuurlijk graag weten wat ik er allemaal van vond!

En natuurlijk zou ik niet met lege handen naar huis gaan! Zo had ze al een aantal prachtige Almanakken voor me klaarliggen en daarnaast ook een aantal uitgaven van het Verenigingsblad InVUus.

'Je moet ook wel echt de winkel zien hoor!' zei de Winkelcoördinator van 64.

Dat leek me wel zo logisch, aangezien ik al zoveel over de winkel gehoord had!

'Ik had ook nog een limited edition paarse MFVU Dopper voor je gefixt!' zei de Winkelcoördinator van 64.

'Maar in de winkel hebben we meer kleuren, misschien vind je die wel leuker!' zei de Winkelcoördinator van 65.

Maar voordat we naar de winkel zouden gaan, werd er eerst een foto met het Bestuur gemaakt. (Een Bestuurder was er helaas afwezig!) Natuurlijk mocht de Winkelcoördinator van 64 ook niet op deze foto ontbreken aangezien het aan haar te danken is dat ik er nu was!

Na de foto's kwam de Secretaris Externus nog met een lijstje aanlopen.

In dat lijstje zat een penning.

Is dat de oprichtingspenning? vroeg ik hem.

Hij legde uit dat de medische verenigingen van Amsterdam (VU en UvA) rebels wilden zijn en daarop besloten zij de penningen in de Amsterdamse grachten te gooien.

Deze penning is opgedoken en naar ons opgestuurd! We bewaren hem in deze lijst omdat hij kwetsbaar is doordat hij zo lang in de gracht heeft gelegen.

Echter haalde hij hem toch even UIT de lijst, zodat ik er een goede foto van kon maken. (Hij was ook duidelijk van de Geneeskunde van de VU aangezien er duidelijk 'vrij' in het Latijn op staat!)

Met de twee Winkelcoördinatoren ging ik naar de winkel.

Ik had er wel een beeld bij bedacht, maar toch had ik niet echt een idee wat ik zou gaan zien.

We gingen de kelder in en de Winkelcoördinator van 64 vertelde me dat aan het begin van het academische jaar er al vanaf het begin van de gang tot aan de winkel een rij stond, voor de boekverkoop!

In de winkel zelf stond een heer die studenten kon voorzien van de items en er ook op toe kan zien dat ze niet zonder te betalen vertrekken.

'In de winkel verkopen we diverse basisitems voor de studie. Zo hebben we stethoscopen, reflexhamers, labjassen....' aldus de Winkelcoördinator van 65.

'Deze mooie poster heb ik geregeld!' aldus de Winkelcoördinator van 64 die wees naar een anatomieposter van de vagina.

Een boek over Seksuologie bleek het ook erg goed te doen.

Tja... is het toch waar wat ze zeggen... Sex sells!

Verderop in de winkel waren de MFVU items te vinden. Truien, dassen, Almanakken en ook de Doppers.

De Winkelcoördinator van 65 liet me de andere kleuren zien, maar ik vond die paarse toch het leukst, dus die koos ik.

Om het bezoek aan de winkel te bekronen wilde de Winkelcoördinator van 64 graag een foto bij de 'Kutposter' (Zijn de woorden van de Winkelcoördinator van 65!) en dan met mij en de Lustrumsticker. Het is namelijk zo... Als jij een foto maakt met een Lustrumsticker die op een originele locatie (Ja dat ben ik wel) is geplakt, dan kun je een prijs winnen!

Ik plukte een Almanak van de kast die ik wel toepasselijk vond en zo werd de foto gemaakt.

Daarna was het tijd om alweer verder te gaan! De Winkelcoördinator van 64 liep nog een stukje met me mee omdat ze naar het VU Medisch Centrum moest.

Het was een goed begin van de MFVU! Wordt sowieso vervolgd!

Vervolgens ging ik door naar SSRA waar ik al vrij snel klaar was.... Daarna kwam L.A.N.X. aan de beurt waar ik wel weer een heel uitgebreid en ook zeer geslaagd bezoek had!

De vierde op de planning was A.S.C./A.V.S.V. waar ik door een comité van uitsluitend dames werd ontvangen. (Eindelijk heb ik nu ook eens leden van 'De Commissie' gesproken!)

Het bleek dat de mannen van zowel de I.S.S.A. als 'De Commissie' spontaan een vliegticket hadden geboekt en zijn vertrokken voor een uitstapje. (Uitgezonderd de Praeses van 'De Commissie'... Vroeg me al af of hij dan geen man was, omdat hij niet mee was... Maar ja, een Praeses is nu eenmaal onmisbaar!)

De dames hadden een lekker kopje thee voor me geregeld en lieten me nog wat nieuwe plekken op Sociëteit N.I.A. zien. De Bieropslag had ik namelijk nog niet eerder gezien en ik was ook nog niet eerder ACHTER de bar geweest! (Hier krijg je sterk als je op een knop drukt! Niks flessen! Wat een prachtig systeem!)

Om het bezoek compleet te maken (en de mannen jaloers te maken) werd er nog een foto gemaakt met alle dames én de Praeses van 'De Commissie'.

We eindigden op de kamer van de I.S.S.A. waar ik de nieuwe Almanak 'Ons Mokum' kreeg, net als de Constitutiekaart van de I.S.S.A.

Het was een erg leuk bezoek weer aan A.S.C./A.V.S.V.!

Daarna kwam ik aan bij NoNoMes.

Op de deur van Sociëteit 'De Heilige Zeug' zat een briefje: 'Voor NoNoMes bellen bij nummer 119 I' Dus dat deed ik dan ook.

De Penningmeester van de Directie kwam samen met de Commissaris Sociëteit naar beneden en zij brachten me naar 'De Heilige Zeug'.

De deur bleek echter gewoon open te zijn en het Bestuur was daar ook al.

'Wat leuk dat je er bent!' zei de Penningmeester Directie al meteen terwijl we naar de bar liepen.

Zo was er een lid (alsmede lid van een dispuut dat mij had uitgenodigd om bij de Constitutieborrel te zijn. Sterker nog, hij was de persoon die me had uitgenodigd!) en nog een lid, een lid van de Barcommissie en verder was het vooral Bestuur en Directie die aanwezig waren.

'Ja, we hadden iedereen gevraagd om in zo groot mogelijke getale aanwezig te zijn, omdat dat voor jou ook heel erg leuk zou zijn!' vertelde de Commissaris Sociëteit.

'Zal ik je gelijk wat meer over het pand vertellen?' vervolgde ze.

Zo liepen we terug naar het begin.

Wat opvalt op 'De Heilige Zeug' is dat er allemaal tafels staan (met daaronder kapstokjes! Dispuut Lux, de Penningmeester Directie heeft mijn jas aan jullie tafel gehangen, dus jullie zullen vast een prachtig Dispuut zijn!) en boven de tafels hangen de schilden van de disputen.

Op de dinsdagavond komen de leden om 10 voor 10 naar 'De Heilige Zeug' en dan borrelen zij aan de tafel van het eigen dispuut.

Na 12 uur gaan de leden dan naar de grote bar om gezamenlijk te borrelen.

'We kennen ook een traditie om de naborrel te openen en dat is de Tap-adt' vertelde de Penningmeester Directie.

Ik kreeg ook de gelegenheid om een Tap-adt te doen, maar omdat ik nog steeds niet heel lekker in mijn vel zit, leek me dat niet zo heel erg verstandig.

Twee leden waren echter wel zo aardig om me te laten zien hoe zo'n Tap-adt dan gaat. (De dame van de Barcommissie probeerde me alsnog over te halen... Maar gezondheid gaat nu toch even voor!)

Ik was ook wel erg benieuwd waar de naam van de Sociëteit vandaan kwam.

De Praeses legde me uit dat NoNoMes als vereniging graag rebels wilde zijn ten overstaan van het Corps en hoe ben je bij hen rebels? Door knorrig te zijn!

Dus de link van knorrig naar 'De Heilige Zeug' was snel gelegd. (En het grappige vind ik dan dat NoNoMes weliswaar geen Corps is, maar toch duidelijk haar traditie kent en ook duidelijke verschijningsvormen met dassen en chokers hanteert!)

'Maar verder zijn we niet rebels hoor!' zei de Praeses lachend.

Zo hoorde ik nog allemaal mooie verhalen over NoNoMes.

Een van de tradities is me toch wel goed bijgebleven. Het is namelijk tijdens de borrelavond zo dat er in het wapen van NoNoMes achter de bar een foto van de Koning hangt.

Zolang deze daar hangt gelden alle mores.

Wordt de Koning echter gestolen... Dan gelden de mores niet meer! (Kortom, dan is de rebelsheid terug)

Wanneer je de Koning succesvol weet te stelen en je hem later terug komt brengen, word je naam vereeuwigd op het schildje onder het wapen.

Als je echter probeert om de Koning te stelen maar faalt... Dan is jouw borrelavond voorbij en mag je het pas een week later opnieuw proberen!

Naast de sociëteit heeft NoNoMes ook nog een kantoordeel. Vanuit dit deel werkt de Senaat aan de mails en ook aan eventueel verhuur van 'De Heilige Zeug'

'Het is hier wel een beetje rommelig... Let er maar niet teveel op!' waarschuwde de Praeses me.

Echter... Het hoort er wel een beetje bij! Ik kijk nergens meer van op!

De Penningmeester Directie vertelde vol enthousiasme over alle ruimtes terwijl de Praeses op jacht ging naar Almanakken voor mijn verzameling.

Vooral het kantoor had goede verhalen. Elk jaar tijdens de vakantie van de Senaat keert de vorige Senaat terug en zij laten dan iets van zichzelf achter. Zo heeft een Senaat heel groot de namen op een muur geschilderd en een Senaat daarvoor had een mooi schilderij (Met hunzelf erop) achtergelaten.

Samen met de Praeses en Penningmeester Directie had ik ook al een goed idee voor HUN 'tag'.

Een ander opvallend ding is de zetel van de Praeses.

Niemand weet hoe hij daar gekomen is en wat zijn oorsprong is... Maar ik meende de heer en dame van het wapen van L.A.N.X. erin te herkennen... Maar ja, hoe en wat... Dat weet niemand!

Uit eindelijk had de Praeses een aantal mooie items van NoNoMes voor me gevonden, waaronder dus drie Almanakken, de constitutiekaart en stickers van de vereniging.

Terug op de Sociëteit haalde de Penningmeester Directie ook nog een mooie pul tevoorschijn waar ook nog een introboekje in zat.

Om het bezoek helemaal geslaagd af te sluiten werd er ook nog een groepsfoto gemaakt.

Mijn eerste bezoek aan NoNoMes was heel erg leuk! Ik ga een jaarlijks bezoek aan NoNoMes er dan ook zeker in houden!!

Als laatste ben ik nog bij Unitas S.A. geweest, maar net als SSRA en L.A.N.X. is ook dit verslag op de pagina van de vereniging onder 'Studentenverenigingen' te vinden.

Het was een drukke en volle dag in Amsterdam, maar het was wel echt een heel erg leuke dag geweest met heel veel geslaagde bezoeken!

Ik kijk dan ook terug op een mooie (Gelukkig ook zonnige) en succesvolle dag!

Wie weet wanneer ik weer terug zal keren in Amsterdam!


191 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page