top of page
Zoeken

Tijdens de Campagneperiode! (woensdag 16 mei/woensdag 23 mei)


Ik had totaal niet kunnen bedenken dat de oorspronkelijke wraakstunt van een studievereniging samen met Lijst Bèta en mijn daaruit voortgekomen alliantie met ORAS zoveel avontuur met zich mee zou gaan brengen! Een dag voorafgaand aan mijn bezoeken van 16 mei zag ik via Instagram en Facebook al de nodige activiteit van ORAS en Lijst Bèta voorbijkomen dus ik wist dat ik sowieso wel iets kon gaan verwachten tijdens mijn wandeling over de campus.

Waar ik eerst nog hoopte dat ik Bèta zou kunnen vermijden ontstond er korte tijd later een ander plannetje in mijn hoofd en bijzonder genoeg zou dat nog gaan lukken ook!

Ter hoogte van Bouwkunde zag ik eerst twee dames van Bèta fietsen en vlak achter hen reden mijn twee grote vrienden en kantoorgenoten van ORAS namelijk de Penningmeester en de Commissaris Marketing.

De Penningmeester kreeg me in de gaten en zwaaide even vrolijk terug.

Op deze zonnige woensdag 16 mei was ik in een gele jurk met de groene ORAS choker gekleed dus ik was al van verre voor vriend en vijand te herkennen!

Ter hoogte van 3mE wilde ik oversteken en aan die kant blijven lopen, tot ik nabij CiTG een grote concentratie geel waarnam.

Ook zag ik in de verte een blauwe vlek die verdacht veel op mijn bonusdoel van vandaag leek, dus toen hoefde ik al helemaal niet meer na te denken over de koerswijziging!

Onder de ORAS ploeg bleken de Secretaris en de Commissaris Communicatie te zijn maar ook de nummer 3 op de stemlijst! De Secretaris moest kort daarna alweer weg want er zou een heel interessant sprekersevenement door ORAS en Bèta georganiseerd worden en daar kon zij niet ontbreken. De Commissaris Communicatie aarzelde op zijn beurt geen seconde om me aan de nummer 3 van de stemlijst voor te stellen!

Deze hele vrolijke en enthousiaste dame staat duidelijk te popelen om de studenten te mogen vertegenwoordigen in het nieuwe jaar en haar persoonlijke speerpunt weerspiegelt maar al te goed waar ORAS voor staat namelijk ‘Studeren is MEER dan alleen je studie!’ en als je dan mocht denken dat zij een makkelijke bachelor heeft, dan heb je het mis! Deze dame volgt namelijk een dubbele bachelor en wil zich daarnaast ook nog eens inzetten voor jouw onderwijs, huisvesting én zelfontplooiing! Kortom, als je haar vrolijke lach op Brightspace tegenkomt en je denkt nog eens aan deze korte samenvatting dan hoop ik dat haar vrolijke lach en haar wijze woorden op de campagnesite je zullen overhalen om haar aan te klikken!

Een foto samen met mij vond ze dan ook zeker een goed idee, iets waar de Commissaris Communicatie meteen voor zou zorgen.

Kort daarna gebeurde het enerzijds onvermijdelijke dat anderzijds hetgeen was waar ik me stiekem wel op verheugd had. Een ontmoeting met de Commissaris Extern van Bèta! Laat je niet misleiden door zijn lieve glimlach en zijn vrolijke krullenbos want ik had nog iets dringend met hem recht te zetten! In tegenstelling tot zijn collega’s heeft hij niet het hele jaar als Fractielid gedraaid. Doordat een ander Fractielid van Bèta besloot op te stappen mocht hij als nummer 4 van de lijst opstaan om de vrijgekomen zetel te verzorgen. (Ja ik heb me echt ingelezen en niet alleen op de foutjes die ik ben tegengekomen in de campagne van Bèta. De teller staat voorlopig op 4 en ik meld ze altijd wel netjes!) En waar ik eigenlijk niets anders dan bewondering voor hem zou kunnen hebben veranderde dat al snel in een ‘focus’ op hem toen ik ontdekte dat een foto opstelling tijdens een van mijn recente bezoeken (die voor mij persoonlijk relatief gevoelig ligt.) voor de campagne van Bèta is nagemaakt met hem als Mr. Sunshine! Nu volg ik de strijd van ORAS en Bèta jaarlijks en meestal kies ik ook een partij maar toen ik die foto ontdekte stond mij niets meer in de weg om me bij ORAS aan te sluiten en er deels een persoonlijke missie van te maken dat ORAS ook aankomend jaar weer 7 zetels zou halen.

Daarnaast wilde ik niets liever dan quitte te spelen met de persoon die, al dan niet overgehaald door de betrokken lijstduwer, een grote oorzaak was van het kopieerverhaal!

Toen hij zich bij ons voegde kreeg hij niet eens een kans om zich voor te stellen want ik zei al meteen; Ha! Mijn grote vriend van Bèta! Ik hoopte al dat ik jou zou treffen want jij mag gelijk Mr. Sunshine doen! Ik keur een kopie natuurlijk niet goed dus ik ga mooi voor een origineel! (Uiteraard in mijn ORAS outfit!)

Ik weet niet of er iemand geweest is die hem gewaarschuwd heeft voor mijn mogelijke reacties maar echt verbaasd was hij duidelijk niet. ‘Leuk je eens te ontmoeten! Ik had al heel veel over je gehoord en nu zie ik je eindelijk eens in het echt!’

En dan mag je ook gelijk Mr. Sunshine doen! Liet ik er zeker geen gras over groeien.

Met een prachtige ORAS-kleurige achtergrond liet de Commissaris Extern van Bèta duidelijk zien dat hij geen watje is en dan ook geen uitdaging uit de weg gaat! (Kunnen we van de andere betrokkenen rondom het ‘kopieerverhaal’ niet zeggen. Toen ik dagen later daar opdook wisten 4 personen niet hoe snel ze de faculteitsbar in moesten vluchten!) Nadat de foto’s door de Commissaris Communicatie van ORAS waren gemaakt wilde ik ook nog wel een selfie met de Commissaris Extern van Bèta, als bewijs dat ik hem toch echt gezien had!

Als aandenken kreeg ik ook nog eens de flyer van Bèta van hem overgedragen. ‘Het is alleen wel de Engelse versie’ zei hij met een grappig gezicht. (Die krijgt wel een speciaal plekje in de collectie natuurlijk!)

Flyer is flyer en ik popelde om te ontdekken hoe de naam van een Lijstduwer gespeld was aangezien die incorrect op de campagnesite stond. Dat bleek niet het geval te zijn maar de Commissaris Extern wist in ieder geval dat er nog iets te fixen was op de campagnewebsite.

Nu zou je door mijn verhaal wellicht kunnen gaan denken dat het hard tegen hard gaat maar ORAS en Bèta houden elkaar in principe in evenwicht en het contact onderling is dan ook uitstekend. ORAS heeft de drie pijlers Onderwijs, Huisvesting en Ontplooiing en Bèta gaat voor ‘Focus op Onderwijs’ en samen vormen zij jouw Studentenraad die regelmatig met het CvB en andere belangrijke instanties vergadert over belangrijke punten die gaande zijn op de Universiteit. Elke partij heeft natuurlijk eigen speerpunten maar het komt regelmatig voor dat een punt van Bèta versterkt wordt door input van ORAS en andersom. Kortom, het zijn weliswaar twee andere partijen maar ze werken wel nauw samen voor de allerbeste TU Delft voor jou als student!

‘We hebben 1 jaar meegemaakt dat wij alle zetels hadden. Wanneer studenten dan aan je vragen op wie ze kunnen stemmen en het antwoord alleen ORAS of ORAS is dan volgt er al snel een rare blik want… WAAROM ZIJN ER DAN VERKIEZINGEN?! Daarnaast heeft Bèta andere punten dan wij waardoor we elkaar scherp houden! Kortom, het is in alle opzichten goed dat er twee partijen zijn!’ aldus de Commissaris Communicatie van ORAS.

Zelf had ik nog wel een vraag aan de Commissaris Extern van Bèta. Waar de huidige Fractieleden van ORAS geen lijstduwers waren (Ik heb volgens mij wel enkele leden van het Bestuur van ORAS gespot) staat Extern wel weer als lijstduwer op de flyer van Bèta.

‘Wanneer er onverwacht 5 zetels voor Bèta zouden komen kan ik bijspringen voor die 5e zetel!’ legde Extern uit.

Zo zie je maar… Aan alles is gedacht!

Ik vond het heel erg leuk om wat meer te kunnen ontdekken over de dynamiek tussen ORAS en Bèta en om kennis te maken met de persoon die me al een tijdje bezig had gehouden. (En te ontdekken dat hij een vriendelijke en capabele vent is!) De Thesaurier van VSV Leonardo da Vinci (die ook een Lijstduwer voor Bèta is) heeft me al gevraagd wanneer ik een blauw-witte choker van Bèta ga vragen want zij rekent er wel op dat ik volgend jaar voor Bèta opsta.

Voor nu is het in ieder geval wel duidelijk dat ik open sta voor de inzet voor beter onderwijs van Bèta maar dat ik toch blijf bij mijn stemadvies ‘Een goede stem is een brede stem! Een stem voor goed onderwijs, goede huisvestiging en goede mogelijkheden voor zelfontplooiing!’

Ook op 23 mei was ik op de Campus te vinden en deze dag was door ORAS omgedoopt tot ‘Dress Yellow Day!’ aangezien dit de 1e van de twee verkiezingsdagen zou zijn. De Commissaris Communicatie had mij ook uitgenodigd om op deze dag te komen helpen met appels uit te delen. Helaas kon ik hier niet bij aansluiten omdat ik van 7:30 tot 12:30 moest werken en deze stunt om 8:30 plaats zou vinden. Op mijn manier zou ik er echter alsnog voor gaan zorgen dat ik mijn steentje bij kon dragen en net zoals tijdens mijn vorige bezoeken verscheen ik nu ook in mijn gele jurk met groene ORAS choker op de Campus!

Tijdens mijn (laatste) wandeling naar TNW-Zuid zag ik overal groene-gele truien en een enkele diehard trotseerde de regen ‘gewoon’ in de gele shirts. (Misschien een mooi gadget voor volgend jaar… Een knalgele ORAS-paraplu!) Ter hoogte van Sport & Cultuur leek de geschiedenis zich te herhalen. Ik kwam de ViceVoorzitter van Fractie 45 tegen en die zat op de fiets. Aangezien we elkaar nu wel kenden zwaaiden we vrolijk naar elkaar, al kon ik het niet nalaten om te roepen dat hij niet weer bijna van zijn fiets moest vallen.

Ook vele andere bekende ORAS gezichten zouden tijdens deze wandeling op mijn pad komen (Bèta heb ik nergens gezien!) en de wandeling een extra leuk geel-groen tintje geven!

Vandaag kun je nog tot 17:00 stemmen via Brightspace of de speciale stemsite dus laat je stem zeker niet liggen! 30 seconden werk kan leiden tot een jaar vol successen, dus laat je stem vooral horen!


66 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page