top of page
Zoeken

Leiden in vogelvlucht!


Kennismaking met de Leidse Biologenclub

Op aanraden van CDL heb ik deze afsprakenronde ook tijd vrij gehouden voor de enige echte Leidse Biologenclub (Afgekort L.B.C.) Ik had hen nog nooit eerder bezocht en aldus de toenmalige Ab Actis van CDL zou ik de ‘Bio’s’ zeker leuk gaan vinden!

Omdat ik was uitgelopen bij Augustinus had ik vanaf Leiden Centraal de bus gepakt richting het Bio Science Park. Dan zou mijn uitloop nog enigszins binnen de perken blijven.

Zodra ik door had welk gebouw ‘Sylvius’ moest wezen (Al 100 keer langsgelopen….) was het redelijk makkelijk tot ik bij de ingang op tourniquets stuitte. Hm, zit ik wel goed?? Ik heb dit nog nooit op een faculteit gezien!

Ik besloot het telefoonnummer te bellen dat ik op mijn mailcorrespondentie had staan en al snel kwam ik erachter dat ik zeker bij het goede gebouw was en dat ik door de tourniquets moest als ik bij het kantoor van de L.B.C. wilde komen. De Bestuurder die ik aan de lijn had wilde gelukkig wel even naar beneden komen en zodra de deurbeheerder dat zag liet hij me erdoor. De Bestuurder legde me uit dat deze maatregelen er zijn omdat er onderzoeken worden gedaan met apparatuur en stoffen die niet bepaald in verkeerde handen moeten vallen. Daarom is alles hier zo streng geregeld!

Eind goed al goed want al snel had ik het kantoor van de L.B.C. bereikt en werd ik overgedragen aan de Praeses die me voorzag van een glaasje fris (aangezien ik best wel oververhit was geraakt van de zoektocht naar Sylvius en die hele situatie met die tourniquets) en werd ik al snel overladen met vragen door de Bestuurders. Af en toe kwam er even een vis doorheen gezwommen die niet helemaal in orde is. De L.B.C. heeft een aquarium met een aantal vissen en elk van die vissen heeft een eigen verhaal. De Praeses legde me uit dat LIFE hun vissen net had opgehaald en ‘de bruine vis’ kon het duidelijk niet hebben dat zijn vriendjes waren weggehaald omdat hij als reactie daarop voor dood op de bodem van het aquarium was gaan liggen. Toen ik echter aankwam was hij weer gaan zwemmen. Dat ‘de bruine vis’ niet helemaal goed bij zijn hoofd is zag ik ook al snel. Zijn talenten zijn namelijk achteruit zwemmen en salto’s maken. Wel een interessante case study voor biologen!

De tweede opvallende vis was de zoenvis. ‘Toen die vissen van LIFE hier waren ging die zoenvis continu achter ze aan. We ontdekten al snel dat zoenvissen territoriaal zijn en dat hij zijn rivalen net zo lang al zoenend achterna kan zitten totdat ze dood gaan!’ aldus de andere Bestuurder die bij ons zat. (Ik twijfel of zij Extern of de Ab Actis is.) ‘We wilden de vissen van LIFE er dus alweer uithalen maar al snel werden de LIFE vissen vriendjes met de zoenvis en kwam het goed’ aldus de Praeses. Waarom de vissen van LIFE bij de Bio’s zaten? Omdat het aquarium van LIFE het had begeven.

Nadat ik mijn hobby een beetje had toegelicht en ik ook alweer iets meer over de Bio’s te weten ben gekomen (Elk bestuur heeft een eigen Bestuursnaam en een kleur die daarbij past. Bij dit Bestuur is het ‘Alkyone’. Een Alkyone is een ijsvogel en daarom zijn de kleuren bruinoranje met blauw!) moest ik het bezoek alweer afronden omdat ik ook nog naar LIFE, Aesculapius en CDL zou gaan voordat ik weer richting het centrum van Leiden zou gaan. Van de Bestuursdames kreeg ik Almanak 2017, de constitutiekaart, een uitgave van het kwartaalblad ‘Het Kameleon’, een patch, een stapeltje stickers en een speldje! Het was de Bestuurders natuurlijk niet ontgaan dat ik speldjes van CDL, LIFE, Hooke en CH op mijn jasje had zitten en een speldje van de L.B.C. mocht daar natuurlijk niet ontbreken!

Zodra het speldje op mijn jasje zat werden er een paar leuke groepsfoto’s gemaakt alvorens ik weer zou vertrekken.

Deze eerste kennismaking was zeker een goede en ik weet dan ook wel zeker dat ‘de Bio’s’ bij de volgende ronde weer op de planning zullen komen! Zal er wel mijn tourniquet vrees voor moeten overwinnen maar dat heb ik er wel voor over!

Bezoek aan SV LIFE

Wanneer ik naar het Gorleaus kom staat LIFE consequent op de planning. Kom ik naar TNW zuid is het ook niet uitgesloten dat ik eens kom binnenvallen. Het was in ieder geval alweer even geleden dat ik was geweest dus ik vond het wel weer tijd voor een levendige meeting!

Ik had geluk want er waren zowaar drie Bestuurders aanwezig. De Praeses, Ab Actis en de Commissaris Onderwijs/Interne waren allemaal hier. De Quaestor hield Delft draaiende en de Externe zat in Boston met het iGEM team. ‘Ik weet niet of je iGEM kent…’ begon de Ab Actis. Nou toevallig ken ik nog een oud-Praeses van hier die ik later nog eens bij iGEM ben tegengekomen!

Omdat boeken soms meer dan 1.000 woorden zeggen kreeg ik daarna van de Praeses de nieuwste Almanak uitgereikt. Nummer 14 is erg kleurrijk geworden en leest erg prettig weg. Al snel zat ik door het boek te bladeren terwijl de Praeses en de Ab Actis toelichtingen gaven op zaken die ik tegenkwam. Onderwijs/Interne ging er vandoor omdat zij nog iets moest regelen maar ze beloofde haar Bestuurscollega’s op tijd terug te zijn voor de trein. LIFE ging namelijk met het Bestuur naar een uitzending van PAUW en daar wil je uiteraard niet te laat komen!

Nadat er wat leuke items waren opgespoord en de Praeses met trots de enige echte LIFE trui liet zien werd het wel tijd om een foto te maken (die werd door Aesculapius gemaakt) en daarna moest ik door naar de volgende afspraak op de planning. Een half uur is zo om maar het was erg gezellig! Op naar de volgende keer!

Aesculapius!

Ook hier bleken boeken meer te zeggen dan 1.000 woorden want zodra ik goed en wel plaats had genomen op de bank kreeg ik van de Ab Actis een map in handen met foto’s uit ’96-’97. Erg bijzonder om te zien hoe sommige zaken heel anders waren maar ook erg bijzonder om te zien hoe bepaalde dingen altijd hetzelfde blijven!

Intussen was het erg druk op het hok aangezien er een aantal leden waren die met Assessor I zouden gaan vergaderen. Hoewel dit het grootste hok van de drie op het Gorleaus is was het alsnog erg behelpen met de ruimte. Zodra ik alle foto’s had bekeken werd ik vergezeld door Assessor II en de Quaestor met wie ik wat interessante verhalen van Aesculapius besprak. Zo is het gebruik dat Assessor II alle speldjes die de vereniging in bezit heeft aan de binnenkant van haar jasje draagt. Ze liet me vervolgens zien hoe groot de collectie speldjes al was geworden en ik moest al snel constateren dat SSR-Leiden dus speldjes heeft terwijl ik die nog nooit had gezien!

Sowieso stak mijn revers er maar leeg bij af vergeleken met haar collectie! ‘De meeste speldjes bewaar ik hier maar ik draag trouw mijn Aesculapiusspeld, mijn K.N.P.S.V. speld (de enige overgebleven blauwe) en een speld van Leiden.’ Aldus Assessor II.

Al snel had ze nog een bijzonder relikwie voor me dat vorig jaar nog niet in het bezit van Aesculapius was. ‘Recent is onze Ere-voorzitter langs geweest en hij kwam met een schoenendoos. In die schoenendoos bleek deze Ere-voorzittershamer te zitten. Er mag alleen tijdens wissel-ALV’s met deze hamer geslagen worden en we zijn natuurlijk erg vereerd dat onze Ere-voorzitter deze hamer aan ons terug geschonken heeft. We vonden een schoenendoos wel een beetje oneerbiedig dus we hebben speciaal voor deze hamer een mooie doos gekocht’ aldus de Quaestor.

Ik mocht deze bijzonder prominente hamer even vasthouden en kon niet anders dan onder de indruk te zijn.

‘We hebben nog meer leuks gevonden. Onder het Assessor II bureau stond al ruim twee jaar een krat met allerlei items erin. Een van die items zal Assessor II je nu laten zien’ aldus de Quaestor.

Het bleek een glaswerk Esculaap te zijn welke is geschonken door CDL. Het plaatje op het glaswerk doet vermoeden dat CDL dit cadeau bij de oprichting aan Aesculapius heeft geschonken als verzoek tot erkenning. Assessor II is er van overtuigd dat er waarschijnlijk nog een kommetje of iets onder het glaswerk hoort aangezien het een deksel van een kommetje of iets dergelijks lijkt te zijn. Hoe dan ook, de glasblazer die met dit werk aan de slag is gegaan heeft het niet eenvoudig gehad!

Aangezien de tijd erg snel ging en ik ook nog langs CDL moest werd het wel tijd voor een foto. De foto werd bij het vaandel gemaakt.

Nadat de foto’s waren gemaakt en goedgekeurd kreeg ik nog wat mooie items overgedragen. Zo kreeg ik de nieuwste S.Q.Lineair van het jaar, een fraai glas met het wapen van Aesculapius, de constitutiekaart en een eigenste Aesculapius speld aangezien die als enige van het Gorleaus nog niet op mijn jasje zat.

Tijdens het volgende bezoek zal het een kerstkaartje, nieuwe S.Q. Lineair en de nieuwste Almanak worden. Die Almanak is mede mogelijk gemaakt door de Ab Actis dus ik ben erg benieuwd!!


72 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page