top of page
Zoeken

Kennismakingsbezoek met Cleo (28 februari)


Soms leiden uit noodzaak geboren maatregelen tot de leukste ontmoetingen!

Wanneer ik naar Groningen kom heb ik eigenlijk altijd de trein van 7:33 vanaf Den Haag Centraal, waardoor ik om 10:13 al op Hoofdstation ben. Kortom, ik vind het belangrijk om mijn planning zeker al om 11:00 gestart te hebben zodat ik maximaal rendement uit mijn bezoek in het Noorden kan halen.

Zo heb ik al eens een brak ontbijt op Unitas S.G. gedaan, is er een brak ontbijt op Dizkartes geweest en heb ik eens een opstart bij Albertus gedaan.

Het brakke ontbijt op Dizkartes was dit keer niet mogelijk en Unitas S.G. wilde ik dit keer ook niet vragen aangezien zij de avond ervoor Diesreceptie hadden. Kortom, ik moest op zoek naar een originele oplossing om toch het maximale rendement uit de bezoekstijd te halen.

De oplossing kwam in de vorm van Cleopatra A.S.G.

Ik kende de vereniging natuurlijk wel van de nieuwsberichten uit de krant. (En dan heb ik het natuurlijk over de beroemde bierkrattengevel tijdens de KEIweek!) Maar verder was er nog geen sprake geweest van een voorgenomen bezoek, zeker aangezien ik eigenlijk nooit tijd overhoud in Groningen.

Het openstaande tijdslot van 11:00 was dus de kans om ook eens kennis te kunnen maken met Cleo!

Wegens de Kiezel moest ik even iets langer wachten op reactie, maar uit eindelijk kreeg ik een enthousiast mailtje van de Secretaris terug dat ik van harte welkom was om eens langs te komen!

Daarnaast had ze in dat mailtje laten weten dat de Commissaris Extern zich zeer vereerd had gevoeld over het feit dat dé VerenigingsVerzamelaar naar haar vereniging wilde komen.

Uiteraard ben ik bekend met de gonzende Groninger straten die altijd weer terugkeren wanneer ik op bezoek kom maar dat het nieuws zelfs vereniging had bereikt waar ik nog nooit was geweest verraste me wel!

Op 28 februari had ik de Sociëteit zo gevonden, maar de bel was een ander verhaal. (Ik heb er wel een keer of vijf overheen gekeken…) Uit eindelijk kwam enkele minuten voor aanvang van het bezoek een dame naar me toe die me vroeg of ik Sabine was. ‘Ik ben de Secretaris! Goed dat je er bent! Had je al aangebeld want de Extern zou er al moeten zijn…’ Aldus de Secretaris. (Haar haarkleur matcht perfect met de kleur van de Bestuursdas!) Zo kwam ik er dus ook achter waar de bel zat!

We liepen naar boven en daar bleek de Extern inderdaad te zijn. ‘Superleuk dat je ons vandaag bezoekt! Wil je koffie of thee?’ aldus de enthousiaste Extern.

Daarna volgde al snel een verhaal over haar talent voor koffie zetten dus ik besloot maar voor een kopje thee te gaan. (Naast het feit dat mijn buik niet zo heel goed met koffie om kan gaan…)

Aangezien ik na de lange treinreis wel even een pitstop op de wc kon gebruiken leidde de Secretaris me weer mee naar beneden want de wc in de ‘BoBa’ (Bovenbar) was uitgerekend gisteren overleden. ‘De timing is net onhandig… Gelukkig hebben we beneden in de BeBa ook nog wc’s!’ aldus de Secretaris.

Even later gingen we weer omhoog. In de BoBa was het aanzienlijk warmer dan in de BeBa.

Intussen waren er nog een paar nieuwe gezichten gearriveerd in de vorm van de Voorzitter en de Commissaris Financieel. Al snel gingen we allemaal zitten op banken in de BoBa en kreeg ik van de Extern een kopje thee. (Ik koos voor de melange van rozen en vanille. Over het algemeen drink ik overal aardbeienthee maar Groningen is stiekem een uitzondering op de regel en daar staat de roos voor mij al jaren prominent op 1, deze thee was dus wel een bonus. Met de Extern had ik daarom al snel een gesprek over bloemen in je eten of drinken. Lotusthee, Lavendelthee of Rozenthee zijn redelijk apart maar kamillethee is dan wel weer heel gangbaar)

De Extern vertelde me over de beroemde ‘gonzende Groninger straten’ die in feite van de Contractus afkomstig zijn. ‘Wekelijks is er een vergadering met alle Externen van de Contractus en in de laatste vergadering kwam het naar voren dat je een aantal verenigingen zou gaan bezoeken en dit jaar zaten wij daar dus ook bij!’ aldus deze vrolijke Extern.

Al snel gingen de verhalen alle kanten op. Van mijn Targets in het Groningse tot het vreemde verschijnsel dat ‘Uitreizen naar Amsterdam’ heet. ‘Gelukkig blijven de meesten uit mijn Boot gewoon lekker in de buurt!’ aldus de Secretaris.

‘In mijn Boot willen de meesten naar Utrecht….’ Aldus de Voorzitter.

‘Mijn Boot heeft een aantal Amsterdammers in spé’ aldus de Extern.

Amsterdam is persoonlijk niet mijn favoriete stad en als ik dat zou moeten vergelijken met Groningen heb je echt een verschil van dag en nacht.

Groningen is erg ver bij me vandaan maar ik ben er heel erg graag. Amsterdam kan ik in een uur zijn maar ik heb gewoon echt geen affiniteit met die stad.

‘Sowieso is Groningen wel een bijzondere stad an sich. Het is een stad vol studenten maar ook voor niet studenten heeft het iets heel bijzonders. Denk aan Eurosonic Noorderslag waar ook jaarlijks vele mensen op afkomen’ aldus de Secretaris.

Het credo ‘Er gaat niets boven Groningen’ is zeker een feit!

Naar ‘Corporale begrippen’ is Cleo alternatief te noemen. Er zijn absoluut tradities en kenmerkende elementen te vinden maar die zijn totaal niet te vergelijken met een Vindicat. (Desondanks heeft Cleo wel een aantal van dezelfde elementen die ik ook van Vindicat in mijn verzameling heb zoals een Almanak of een constitutiekaart, daarom vind ik het de moeite waard om me ook in Cleo te verdiepen!) Ik zou daar tijdens de rondleiding een iets beter beeld van gaan krijgen. De mannen gingen op zoek naar verenigingsgerelateerde items en de vrouwen namen mij mee op rondleiding door de Sociëteit.

In de BeBa begon de Secretaris te vertellen over het fenomeen ‘Boot’.

‘Op de meeste verenigingen heb je verticale verbanden die vaak als disputen of verticales worden geduid. Bij ons heten ze Boten. Een boot bevat mensen uit minimaal drie jaarlagen en al onze boten zijn gemengd. Er is echter een Boot erg rebels en zij hebben zichzelf ‘Dispuut’ genoemd.’ Aldus de Secretaris.

De Extern was intussen naar het boegbeeld van haar boot gelopen. ‘Mijn boot is de LoveBoat en ons boegbeeld is deze prachtige condoomautomaat!’ Deze condoomautomaat heeft een LoveBoat restyle ondergaan en straalt je nu zwoel verlicht toe in de BeBa. ‘Mijn dispuut heeft ook een werkende condoomautomaat aan de vereniging geschonken, maar hij werkt nu helaas niet meer…’ vervolgde de Extern. ‘Het boegbeeld van de Groene Draeck is helaas weg. Die lijkt echt het meest op een boegbeeld zoals je die op oldskool boten zou verwachten. Het is dan ook een bijna-replica van het boegbeeld op de Groene Draeck van Prinses Beatrix, waarnaar deze Boot vernoemd is.’ Aldus de Secretaris waarna ze de andere boegbeelden van de Boten (en het enkele dispuut) aanwees en vertelde hoe de Voorzitter van elke boot heet. Logischerwijs heeft die Voorzitter een naam die duidelijk te herleiden is naar de specifieke boot. Het enkele dispuut heeft trouwens een ‘Paus’ als Voorzitter. ‘Alle Boten samen heten de Vloot en jaarlijks is er een Vlootschouw, ofwel een competitie tussen de Boten. Ik ben dit jaar de Havenmeester van de Vloot en heb regelmatig overleg met de Voorzitters van de Boten!’ aldus de Secretaris.

Boten hebben niet altijd bestaan bij Cleo, ze zijn een redelijk ‘recent’ verschijnsel te noemen. ‘We wilden ons in alle opzichten van de gevestigde orde afscheiden dus ‘disputen’ zijn zelfs lange tijd verboden geweest. Uit eindelijk kwam er toch vraag naar verticale verbanden binnen Cleo en daarop zijn de Boten de Sociëteit binnengevaren!’ aldus de Secretaris.

We liepen de BeBa door en de Secretaris wees me op een plek waar normaliter Cleo’s beroemde (of beruchte?) danspaal staat.

Als je denkt dat hier hele shows worden weggegeven… Dan heb je deels wel gelijk, maar of het een show is zoals jij het nu in je hoofd hebt valt te bezien.

‘Wanneer iemand iets wil mededelen of keihard mee wil zingen met een liedje ga je aan de paal hangen!’ aldus de Extern.

‘We hebben een lid die echt aan pole fitness doet en zij kan er dan ook wel wat bijzonders mee, maar de paal staat redelijk wankel en dicht op de muur, dus daar is de paal dan ook eigenlijk niet voor bedoeld.’ Aldus de Secretaris.

‘Met open feesten zie je wel eens iemand heel fanatiek op de paal afstormen, maar de show eindigt altijd anders dan je hoopt wanneer je op de paal afstormt…’ aldus de Extern.

Kortom, lekker een beetje aan de paal hangen en meezingen met het geweldige hitje dat door de BeBa gaat, dan heb jij je moment of Pole-fame al helemaal binnen!

‘Hier weet je trouwens 100% zeker dat je absoluut niets te maken zal krijgen met ontgroenende factoren. Het is statutair verboden om je op enige wijze ontgroenend op te stellen.’ Aldus de Secretaris. ‘De Boten kennen vaak wel een sjaarzenactie maar dat zijn altijd acties die gestoeld zijn op humor en vrije wil. Zo is het bij ons traditie dat je als Sjaars de LoveBoattrui draagt. Een oversized sweater met het Bootlogo erop, dus helemaal prima!’ aldus de Extern. ‘Wanneer een Boot zou zeggen dat iemand zich niet mag aansluiten omdat de Sjaars iets weigerde te doen, dan heb je problemen met mij!’ aldus de Secretaris die je uiteraard niet tegen je wil hebben aangezien zij de Havenmeester is. Kortom, bij Cleo is gezelligheid en gelijkwaardigheid ook écht wat het belooft.

Vervolgens gingen we door naar de BoBa waar dus ook vele borrels gehouden worden. Persoonlijk zou ik de BeBa duiden als een feestzaal waar borrels en feesten tot in de kleine uren gehouden kunnen worden. De BoBa leent zich meer voor de gezellige bijkletsborrels. Hier voelt het voor mij dan ook meer als een huiskamer.

In het midden van de BoBa heb je een best wel uitdagende trap naar boven. ‘Toen wij onze Bestuursmanifestatie kregen luidde de opdracht om een polonaise door het pand te lopen. Onze Voorzitter vond het vervolgens slim om ook even naar zolder te gaan. De dames liepen op hoge hakken dus dat waren spannende momenten voor ons!’ aldus de Extern.

De Voorzitter zat even verderop maar hij deed alsof hij onschuldig was.

De spannende trap bracht ons naar de zolder die deels als commissieruimte en deels als opslag fungeert. ‘Wij vallen hier ook nog met regelmaat van de ene verbazing in de andere!’ aldus de Extern terwijl de Secretaris me wees op een historisch krantenartikel dat laatst bij een opruimactie op zolder was gevonden.

‘Alles heeft wel een goed verhaal, zo zie je hier een straatnaambord van de plek waar onze vorige Sociëteit gevestigd was!’ aldus de Secretaris.

Er was overduidelijk nog veel meer te vertellen maar er was nog meer te zien, namelijk de Bestuurskamer.

Elk CleoBestuur heeft iemand die over de Bestuursvissen gaat en de vissen hebben ook meer dan genoeg verhalen. Eerst zaten de vissen in een ander aquarium maar toen er een nieuw aquarium moest komen kwam er ook een vreemde eend mee, namelijk een kreeft met vele namen. (Ik heb hem maar ‘Unit’ genoemd.) ‘Ja, we gingen alleen van een aquarium uit, maar het bleek een aquarium met een bewoner te zijn!’ aldus de Secretaris.

De kreeft met de vele namen was zowel geliefd als gehaat (gehaat omdat hij ervan verdacht werd een aantal vissen opgegeten te hebben.) maar hij hoorde er wel bij. ‘Hij was een groot talent als het ging om mexxen!’ aldus de Extern.

Ik keek in het aquarium maar ik kon de kreeft met de vele namen niet waarnemen.

‘Helaas heeft een noodlottig ongeval ervoor gezorgd dat hij is overleden. In een weekend dat wij afwezig waren stopte de temperatuurpomp ermee. Uitgerekend dat weekend gooide hij zijn exoskelet af (kreeften vervellen) maar omdat het water niet op temperatuur bleef is hij gestorven aan onderkoeling.’ Aldus de Secretaris.

Het idee is dan ook dat er een levensgrote foto van de kreeft met de vele namen aan de achterzijde van het aquarium geplakt wordt, zodat het lijkt dat hij er nog gewoon is.

We keerden beneden terug waar ik de vangst even kon bekijken. Twee edities van de Cloe (het magazine van Cleo), de laatste Almanak, een aantal leuke gadgets, een shirt en een tasje van Preipop (een muzikaal feest dat Cleo jaarlijks organiseert) en de constitutiekaart.

Terwijl de Secretaris en de Extern me de fotocollages van het leven op Cleo en de Besturen die hen voorgingen lieten zien ging de Commissaris Financieel aan de gang om iets bijzonders voor me te maken. (Het idee van de Penningmeester die tijdens de rondleiding ook gearriveerd was.)

Je bent namelijk niet op Cleo geweest als je geen Mouse gehad hebt.

Nu ging ik er vanuit dat het een shotje zou zijn (In Delft zijn er studieverenigingen die Jenever als huisdrankje hebben. Het is me dan ook wel al eens overkomen dat ik om 11:00 al een jenever aangeboden kreeg.) dus dat het even voor 12:00 was maakte me niet echt uit.

Het was echter een longdrinkglas met een inhoud die je eerder op de Costa zou verwachten dan hier in Groningen.

Waar is het strand? Waar is de stralende zon? Waar is het ruisen van de zee?

Het is een vreemde eigenschap van mij maar hoe specialer iets eruitziet, hoe liever ik het wil proberen. (Ik was denk ik een jaar of 8 toen er blauwe pepsi cola als Limited Winteredition verkocht werd. Ik heb er wel een paar flessen van opgemaakt!) Kortom, die Mouse leek me wel wat!

‘Er is een heel duidelijke tweedeling als het gaat om Mouse, sommigen vinden het echt geweldig terwijl anderen al groen wegtrekken wanneer ze het woord horen!’ aldus de Penningmeester.

Goed, ik zou sowieso te laat gaan komen bij het KEIBestuur (maar ik wist dat die afspraak toch maar twee minuten zou gaan duren.) maar die Mouse zou ik zeker proberen!

‘Voel je niet verplicht hoor!’ aldus de Extern.

Ik weet niet precies wat er allemaal inzit maar in ieder geval Blue Curaçao, Pisang Ambon, Malibu en 7Up om er een echte cocktail van te maken. (Ik geloof er eigenlijk wel in dat hier op Cleo een drankje uitgevonden kan worden dat de ‘Castle on the Hill’ heet.) Om het geheel af te toppen werd er een grote lading kleurrijke rietjes op de Mouse losgelaten. Ik ben iemand die aan de positieve kant van de Mouse staat. Mij bevalt het drankje wel, al zal het nog beter smaken als ik er wat langer mee kan doen! (Nu moest ik immers opschieten dus had ik niet alle tijd om er even rustig voor te zitten.)

Zodra de Mouse op was, was het bezoek eigenlijk ten einde… Maar we zouden dit primeurbezoek wel even goed afronden met een leuke foto voor de Sociëteit. (De krattengevel moet je er maar even bij denken!) Daarna was het tijd om verder te gaan maar als de tweedaagse erdoor komt dan kom ik zeker weer langs op Cleo! (Dan wel wat later in de middag zodat ik ook wat leden kan ontmoeten.) Nu al zin in!


44 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page