top of page
Zoeken

Mr. Sunshine en de categorieën


De jaarlijkse fotowedstrijd komt er weer aan en ik vond het wel een goed moment om daarom even stil te staan bij de oorsprong van de wedstrijd, ‘de regels’ en de categorieën van de wedstrijd.

In 2010 kreeg ik een Zakalmanakje van DSC en toen ik die eens door wilde bladeren viel het open op een pagina waar een man me meteen opviel. Toen ik eens op onderzoek uitging naar deze man ging er een hele nieuwe wereld voor me open. De wereld van de Corpora en de wereld van de Studieverenigingen. Ik ging immers op zoek naar deze Originele Mr. Sunshine en daardoor kwam ik op hele nieuwe plekken terecht.

Plekken die anno 2019 heel erg vertrouwd zijn maar waar ik misschien toch pas later was gekomen zonder Mr. Sunshine.

Het 148e Bestuur van Gezelschap Leeghwater (de studievereniging van de originele Mr. Sunshine) kwam tijdens hun Diesweek met het idee om op zoek te gaan naar een nieuwe Mr. Sunshine aangezien de originele Mr. Sunshine de TU inmiddels al lang vaarwel had gezegd. Een tekening die ik in 2010 maakte van de originele Mr. Sunshine is vervolgens leidend geworden voor de opstelling van de foto. Vandaar dat ik altijd opgetild wordt en dat het de kunst is om zoveel mogelijk ceremonieel op die foto te krijgen!

Anno 2019 is de Mr. Sunshine competitie een hele serieuze zaak geworden. Wat begon als een ludieke stunt wat tevens dienst kon doen als eerbetoon aan Mr. Sunshine wordt nu echt fanatiek door de verenigingen opgepakt.

Om die reden is er een grote jury opgesteld en wordt er een stemmendocumentatie bijgehouden.

Desondanks komt het toch nog wel eens voor dat er discussie ontstaat en daarom zijn er een paar maatregelen genomen.

In de eerste plaats is er onderscheid gemaakt tussen een klassement voor studentenverenigingen en een klassement voor studieverenigingen. Zo kunnen de verenigingen op eerlijk niveau met elkaar strijden.

In de tweede plaats is er een kiesdrempel. De jury beoordeelt alleen de inzendingen die een bepaald aantal likes hebben gehaald. Deze kiesdrempel wordt bepaald op basis van de like-hoeveelheid. Bij minder likes in de competitie is er dus ook een lagere kiesdrempel.

In de derde plaats is besloten om de publieksprijs en de juryprijs uit elkaar te halen. Wanneer de jury unaniem voor een inzending kiest terwijl het publiek een andere favoriet heeft krijgen beide inzendingen een prijs. Dan is de ‘officiële’ prijs de ‘Publieksprijs’ en de Juryprijs gewoon de ‘Juryprijs’.

Is de jury het unaniem met de koploper eens dan wint deze persoon de officiële prijs en wordt er geen juryprijs uitgereikt.

Wanneer de jury verdeeld is krijgen de inzendingen per jurykeuze 5 punten die worden opgeteld bij het aantal likes. Vaak is er dan ook geen sprake van een aparte juryprijs. (Uitzondering is als er meerdere juryleden voor een nominatie kiezen en de rest van de jury verdeeld is. Dan zal de persoon met de meeste jurypunten alsnog een juryprijs krijgen.)

In de vierde plaats is besloten om een apart klassement in het leven te roepen, namelijk de Opperklasse.

Deelnemers van de Opperklasse zijn gediskwalificeerd voor de normale competitie aangezien dit mannen betreft waar ik openlijk en duidelijk over heb laten blijken dat zij aanzienlijk meer voor me betekenen. De diskwalificatieregel voor het reguliere klassement is ingevoerd omdat het al een paar keer voorgekomen is dat een van mijn voorkeursdeelnemers de wedstrijd ook won en daarop het commentaar ‘vriendjespolitiek’ volgde. Om deze bijzondere mannen echter helemaal uit te sluiten van de contest vond ik dan ook weer zo jammer en daarom is deze aparte klasse dus ontstaan. De jury oordeelt niet over deze deelnemers aangezien dat in deze klasse niet objectief kan. Het draait hier uitsluitend om de likes.

In de vijfde plaats is er dit jaar voor het eerst sprake van een Power Up Ladies verkiezing.

Deze wedstrijd is in het leven geroepen toen ik tegen de Thesau van DDB ten strijde ging omdat ik de chokers voor een functioneler alternatief wilde laten vervangen. Dit klassement is in tegenstelling tot Mr. Sunshine wél instantiegemengd. Er wordt dit jaar nog geen fysieke prijs voor deze wedstrijd uitgereikt maar de winnaar kan een oorkonde met winnende foto tegemoet zien.

De wedstrijd werkt hetzelfde als de Opperklasse. Het gaat uitsluitend om de likes op Facebook.


254 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page