top of page
Zoeken

Kennismaking met Lijst Bèta (12 december)


Als je mijn site al langer volgt dan weet je dat dit een behoorlijk bijzonder bezoek is.

Tijdens de verkiezingen van 2018 sloeg TG nogal de plank mis door een Mr. Sunshine Overwinningsfoto van mij na te maken voor een lijstduwersfoto van Lijst Bèta. Toen ik hoorde dat dit met opzet was gebeurd hoefde ik niet lang na te denken wat ik zou doen als tegenreactie… Ik zou ORAS gaan steunen tijdens de studentenraadverkiezingen om zo wraak te kunnen nemen.

Toen ik iemand van de 7e Fractie tegenkwam tijdens die campagneweek aarzelde ik geen seconde en vroeg ik hem om een Mr. Sunshinefoto te maken. Uiteraard op zo’n wijze dat het geel-groen van ORAS het blauw-wit van Bèta overschaduwde. Kortom, hier werd de basis van een strijd tussen Bèta en mij gelegd.

De Thesaurier van het 73e VSV Bestuur kwam die periode naar me toe met de mededeling dat ze het maar stom vond dat ik alleen voor ORAS uitkwam. ‘Sabine, iemand met zoveel invloed als jij zou juist alle partijen moeten steunen. Ik vind dat je ook langs Bèta zou moeten gaan zodat je ook hen representeert!’ Dit gesprek is me altijd bijgebleven en ik had ook aan die Thesau moeten beloven dat ik Bèta eens een kans zou geven…

Hoewel ik ook in het daaropvolgende jaar actief bij ORAS betrokken was nam ik wel de moeite om opvallende elementen bij Bèta te melden. Als ik ergens een foutje in de site signaleerde dan liet ik ze dat direct weten.

En toen kwam het moment dat ik een Spoedinterval op touw probeerde te zetten. Ik had nog een kwestie laten liggen die ik graag wilde afronden voor het einde van het jaar. Combineren is profiteren dus dit leek me ook direct het perfecte moment om Bèta te contacten voor een bezoek.

Het feit dat de Bèta Voorzitter van vorig jaar in diezelfde week bij de kassa op mijn werk stond trok me volledig over de streep. Het moment om Bèta de kans te geven waar de Thesau van VSV 73 me om gevraagd had is aangebroken!

Het Spoedinterval bleek niet mogelijk te zijn. De drie andere partijen die ik wilde bezoeken die dag lieten me allemaal weten dat 12-12-19 niet de meest ideale datum zou zijn om langs te komen dus ik had me er al in berust dat ik geen bezoeken zou brengen.

Echter kreeg ik op 11-12, het moment dat ik er niet meer op rekende, een berichtje van Bèta in mijn mailbox.

‘Ik begreep van onze Voorzitter dat je ons wilde bezoeken op 12-12 om 12:30. Via deze weg wilde ik laten weten dat die datum en tijd ons uitkomt. Zullen wij voor lunch zorgen?’ Was getekend door de Secretaris van Lijst Bèta.

Aangezien ik dit een dusdanig uitzonderlijke afspraak vond besloot ik de afspraak door te zetten. Wanneer zou de volgende keer zijn dat dit mogelijk zou zijn?

Ik trok mijn beste witte bloes en mijn favoriete blauwe sjaal uit de kast. Als je geen instantie-gerelateerde items hebt, dan kun je allicht je best doen om er enigszins bij in de buurt te komen!

Op een zonnige donderdag wandelde ik naar de Campus. Ja de wind was fris… maar het weer was verder prima! Kortom, geen ramp om de wandeling te maken.

Ongeveer 9 minuten voor de afgesproken tijd stond ik op de gang die ik al een paar keer had bewandeld voor ORAS. Wanneer ik door de klapdeuren ging kwam ik aan de kant van Bèta. Ik keek om het hoekje bij de eerste open deur die ik zag. Ik zag een vergadertafel en al wat eten klaar staan. Hier gaan we sowieso zo zitten, maar nu is er nog niemand!

Ik liep dus verder en kwam bij het werkkantoor van Bèta waar ik de Voorzitter signaleerde. ‘Hoi Sabine! Leuk dat je er bent! Ik ben de Voorzitter!’ aldus haar. Leuk om je te ontmoeten! ‘Loop maar vast met me mee! Ik moet nog heel even een mailtje afmaken maar hier gaan we zo zitten!’ aldus haar waarop we terugkeerden in de kamer waar ik eerst al even had gekeken. ‘Wil je iets te drinken?’ vroeg ze. ‘De thee is onderweg!’ vulde de Secretaris al voor haar in. ‘We zijn bijna zo ver!’ aldus hem.

Heel even was ik alleen en kon ik rondkijken naar alle elementen die hier lagen. De pedelstaf, enkele dassen in de vensterbank, andere memorabilia die overduidelijk een link met Bèta hadden. Leuk om deze kant ook eens te kunnen zien!

Even later kwamen de Voorzitter, de Vice en de Secretaris erbij en kon de lunch beginnen.

Bèta heeft een voortrekkersrol als het gaat om de integratie van internationale studenten. De Voorzitter van vorig jaar was een internationale studente en de Vice van dit jaar is ook een internationale student. ‘Wanneer jullie heel rustig praten kan ik het wel volgen in het Nederlands!’ aldus de Vice.

Daardoor ontstond al snel het idee om de lunches voortaan in het Nederlands te gaan doen. ‘Voor je lunch moet je de tijd nemen! Overhaast eten is ongezond!’ aldus de Vice.

Al snel begon ik te vertellen. Over de Secretaris had ik al erg veel gehoord. Vele studieverenigingen zijn erg positief over hem als contactpersoon en bij ETV had hij al helemaal een streepje voor aangezien hij in zijn eerste jaar Elektrotechniek heeft gedaan. Daar kwam het prachtige CoBo cadeau nog eens bovenop. ‘Je gaat hem écht heel aardig vinden’ had het ETV Bestuur toen gezegd.

Ook de Vice kende ik nog van de campagneperiode. ‘Is het omdat ik een grappige achternaam heb?’ vroeg hij.

Je achternaam is uiterst eetbaar maar het had er toch vooral mee te maken dat ik een lunchafspraak met ID had en jullie toen langskwamen voor de lijstduwerfoto! ‘Oh jaa, dat herinner ik me nog wel!’ aldus de Vice.

Uiteraard kwam mijn bijzondere verleden met Bèta ook nog even terug. ‘Hm.. Ik kan me voorstellen dat je dat niet op prijs stelde. Wel fijn om te weten dat je ons graag wil leren kennen en ons misschien wel wil gaan steunen!’ aldus de Voorzitter.

Ik heb het de Thesau 73 van VSV beloofd!

‘Maar, wat ben je nu precies voor iets? Wat doe je als VerenigingsVerzamelaar? Ik kende het namelijk niet!’ aldus de Vice.

Ik verzamel spullen van studentenverenigingen door heel Nederland en van studieverenigingen van de TU Delft. Daarnaast ben ik een blog (deze website) bij gaan houden over alle avonturen die ik op de verenigingen beleef. Ik merkte dat Besturen het erg leuk vinden om te lezen hoe ik de bezoeken ervaren heb. Toen mijn facebookpagina in 2014 viral ging wisten de leden van die verenigingen de site ook te vinden. Naast het feit dat het voor mij een leuk naslagwerk is om nog eens terug te lezen wat ik zoal op de verenigingen gedaan heb, is het ook de ideale manier om te laten zien dat verenigingen meer zijn dan ‘zooien en zuipen’ of in het geval van een studievereniging dat het zoveel meer is dan ‘boeken met korting.’

‘Dat is wel iets wat ik ook merk als lid van de Centrale Studentenraad. Eerder deze week stonden we bij de UB om warme chocolademelk uit te delen en dan moet je dus aan studenten proberen uit te leggen wat je doet. We doen ontzettend veel achter de schermen maar studenten merken daar vaak niet zoveel van!’ aldus de Voorzitter.

Het is zwaar maar redelijk ondankbaar werk, onderdeel zijn van de studentenraad. Ik weet daar zelf ook alles van aangezien ik op mijn middelbare school en op mijn MBO ook in de medezeggenschap heb gezeten. Je krijgt te maken met behoorlijk pittige vraagstukken maar je studiegenoten kijken vooral boos naar je omdat je nog altijd geen extra laptops hebt kunnen regelen.

‘Zelf ben ik nu druk bezig met het vraagstuk rondom studentenwelzijn binnen de TU Delft. Het komt vaak in het nieuws dat studenten een te hoge werkdruk ervaren en samen met iemand van ORAS zit ik daar nu bovenop. Verder zit ik in een werkgroep rondom het campusklimaat. Hoe kunnen we het studentenklimaat, het onderwijsklimaat en daarmee dus het campusklimaat verbeteren.’ Aldus de Voorzitter.

Een breed begrip, het klimaat, maar dat heeft zowel met duurzaamheid als met sfeer te maken. Hoe zorg je ervoor dat de campus een fijne en duurzame plek is om je te kunnen ontwikkelen tot ingenieur?

‘Tenslotte zijn we ermee bezig dat de ontwikkeling van softskills meer ruimte krijgt in het onderwijsprogramma. Studieverenigingen worden vaak ondergewaardeerd door de hogere hand en dat is onterecht als je bedenkt dat studenten vooral hier aan hun ontplooiing en aan hun softskills kunnen werken! Bètastudies zijn nu eenmaal erg theoretisch… maar je studententijd biedt je de beste mogelijkheden om je softskills te ontwikkelen!’ aldus de Voorzitter.

Dit kan ik alleen maar toejuichen. Hoe hoger je in de onderwijsboom klimt, hoe meer theorie je voor de kiezen krijgt. Er is absoluut niets mis met theorie, maar ervaring is in veel gevallen een beste leermeester. Ervaring krijg je toch vooral door te doen. In Delft hebben we bovendien de uitzonderlijke positie dat alle studieverenigingen fulltime zitten. Hierdoor krijgt een Verenigingsbestuur veel meer voor elkaar. Wekelijks verdiepende lezingen, verbindende activiteiten en vakinhoudelijke elementen zorgen ervoor dat je optimaal voorbereid op de arbeidsmarkt kunt toetreden. Buiten Delft is dat ondenkbaar! Daar mag je van geluk spreken als er eens per halfjaar een lezing en eens per halfjaar een excursie plaatsvindt…

‘Oh, ik wist helemaal niet dat het buiten Delft zo anders is joh!’ aldus de Secretaris.

Ja, het is echt een heel groot verschil.

‘Ik ben de Vice van Bèta en binnen de studentenraad houd ik me vooral bezig met de internationale studenten. Het aantal internationale studenten op de TU is in de afgelopen jaren ontzettend gegroeid maar deze groep studenten ervaart moeilijkheden bij het integreren… en dat terwijl integratie juist zo belangrijk is! Wanneer internationale studenten integreren leren ze sneller Nederlands en voelen zij zich sneller thuis in Delft. We zijn daarom aan het denken hoe we de Nederlandse TU student en de Internationale TU student dichter tot elkaar kunnen brengen!’ aldus hem. Er zijn vele mooie dingen mogelijk, maar zelf dacht ik al meteen aan een leuk evenement voor en door TU studenten. Een soort landendag maar dan vele malen groter met allerlei verdiepende zones! Bruggen bouwen tussen de verschillende culturen die hier op de universiteit rondlopen! Aangezien we nu de kerst naderen had dit evenement erg leuk gepast in een feestjasje!

‘Wat een goed idee! Voor dit jaar is het te laat, maar we zullen het meenemen naar onze opvolgers!’ aldus de Vice.

Vervolgens stapte er iemand van de 8e fractie binnen. Aangezien de Secretaris op dat moment nieuwe thee ging halen kon hij me niet bijpraten over zijn portefeuilles dus het gesprek ging over naar het feit dat de Vice het raar vond dat er nooit een influencer op de TU Delft was geweest. Tja, stiekem is die er al ruim 5 jaar, maar ook dat is niet iedereen even bekend!

De heer van de 8e fractie herkende ik ook wel. Hij heeft een aantal jaar geleden het Annuarium van CH gemaakt en we volgen elkaar op Instagram. Zo weet ik dat hij een passie heeft voor het edelsmeden en dat hij met regelmaat mooie dingen maakt. Zo constateerden de Voorzitter en ik vrijwel meteen dat een Bèta blauwe sierradenlijn van gebruikte metalen best een cool idee is. (Aangezien hij een medisch plaatje heeft weten te veranderen in een fraaie armband voor zijn zusje!)

Het was een grote gezelligheid vol met leuke en interessante verhalen (Wist je dat pindakaas met hagelslag en honing op je brood hetzelfde smaakt als Snickers? Geleerd van de Vice! De Secretaris en ik zijn allebei anti ananas op een pizza…) maar er moest ook weer vergaderd worden.

Voor mijn bezoek was een mooi Bèta tasje samengesteld met enkele Bèta gerelateerde items. Zo zaten de Bèta quotes van de laatste campagneperiode erin, uiteraard op het duurzame flyerpapier! ‘Het zijn echte special editions!’ zei de Secretaris er vrolijk over.

Verder zat er een campagnekaartje in en een interessante blauwe envelop.

Ik kreeg het tasje overgedragen en het lid van de 8e fractie wilde wel een paar foto’s van ons maken evenals een Boomerang voor op de Bèta Instagram.

Op dat moment kwam ik er ook achter dat er geen chokers meer van Bèta zijn. ‘Die zijn echt helemaal op. We zijn nu bezig met de laatste dassen en daarna gaan we een nieuwe partij inkopen!’ aldus het lid van de 8e fractie.

Dat is ook voor het eerst dat ik hoor dat er chokers op gegaan zijn! ‘Maar, we hebben iets vele malen beters voor jou in het tasje gedaan! Er zijn er maar 10 van gemaakt!!’ aldus de Voorzitter. Wow, ik voel me ontzettend vereerd!

Daarna was het wel tijd om afscheid te nemen. Ik bedankte de leden van de 9e fractie hartelijk voor dit onwijs leuke eerste ontvangst en ik weet ook zeker dat we elkaar nog wel vaker zullen gaan zien dit jaar!

Om een succesvolle partij te zijn moet je mee blijven bewegen met de vraagstukken die opduiken op het grote instituut dat TU Delft heet. Focus op goed en volledig onderwijs is en blijft daar nog altijd een dominant kernpunt in. Echter is duurzaamheid ook heel belangrijk, iets waar Bèta overduidelijk met volle enthousiasme in duikt.

Tenslotte zijn we hier met heel erg veel mensen op een lange strook grond, die we kennen als de Campus. We kunnen deze strook nog mooier maken door voor elkaar open te staan en op zijn tijd uit onze comfortzone te stappen. Samen maken we de TU zo goed als het is en daar horen de internationale studenten ook bij!

Ik vond het daarom erg goed om Bèta nu ook eens te kunnen leren kennen en zo een basis voor een duurzaam contact te kunnen leggen!

Toen ik thuiskwam heb ik uiteraard het tasje met veel enthousiasme uitgepakt. Uit de mysterieuze blauwe envelop kwam een zeer fraaie speld in de vorm van het logo van Lijst Bèta. Het is extra bijzonder omdat dit een 3D geprinte speld is! Deze heeft direct een plek gekregen bij mijn meest prominente spelden aangezien ik weet dat er maar 10 van zijn.

Tijdens de campagneperiode zal ik hem uiteraard wel met trots laten zien, want mijn belofte aan de Thesau van VSV 73? Die ga ik zeker waar maken!

Tot snel weer!!


74 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page